Sunday 10 July 2011

contact dermatitis

semalam kan,
no no.
bila ntah.
aku pergi la jusco.
nak beli barang.
singgah la guardian.
ingat nak beli cotton pad je.
tapi ternampak lah segala bagai lotion.
pastu teringat la kat sorg kawan aku yg cantik ni.
dia suka jaga kulit.
aku?
pfft.
so aku pon konon nak jadi macam dia la.
nak lah putih sikiiiit.
jadi aku pon beli
GARNIER BODY
LIGHT
WHITENING MOISTURIZING MILK LOTION
rupe2nye
ade kat bawah tu
keciiiik je
die tulis,
UVA/UVB filters.
which aku tak nampak.

dgn semangatnye aku pun pakai malam tu.
dan esok harinye.
dan malam kepada esok harinye.
dan aku pun kena lah gatal2.
tulah contact dermatitis.

dgn rajinnye,
aku pun pegi senaraikan ingredients GARNIER dlm satu kertas,
dan ingredients krim lain dalam kertas yg sama.
krim lain itu ialah
FAIR & LOVELY,
dan VANICREAM sejenis sunscreen.
(F&L dgn VANICREAM tu aku tak allergic)
so dah ada bahan2nye,
aku pon cross out la mane yg aku tak allergic
(rajin gila kan? ingredients satu krim ada la nak dekat 40)
lepas cross out, ada la dekat 7-8 bahan
yg berpotensi buat aku allergic.

aku tau aku allergic to certain sunscreen ni
mase form 5.
gune BANANA BOAT.
so aku pun google la si banana boat ni.
and again,
cross out event dijalankan.
tapi masalahnye,
die tak match langsung dgn si GARNIER ni.
yg aku dah cross out b4, tetiba ada kat BANANA.
so aku agak pelik lah ye.
so aku pun tak tau senanye.
tapi ada la beberapa yg aku igt boleh pakai:

1. Geraniol (perfume)

2. benzyl salicylate (or any salicylic acid)

3. octocrylene

'boleh pakai' means,
berpotensi buat aku allergic.

No comments:

Post a Comment