Tuesday 3 January 2012

racism is so outdated

you know, i've had enough with all this racism bullshit.

ada sorang friend i kat facebook. i tak suka pun dia. tapi dah friend kan. nak buat macam mana. dia ni chinese. dia suka post-post kat wall dia (dan of course lah keluar sekali kat wall i kan) post-post dalam bahasa cina. like, SEMUA cina takda melayu or english or jawi langsung. i tak kisah pong. ramai je kawan-kawan chinese i post dalam bahasa cina. 

tapi,

yang kawan i yang i tak berapa nak suka ni, post dia almost SEMUA post dalam bahasa cina. i nak like pun tak boleh lah kan i tak faham satu hape pon. takpe kalau i faham pun i takkan like la sebab i memang tak suka dia kan hoh. mula-mula i bengang jugak kan sebab kadang-kadang ada link dia gambar kartun troll yang sumpah kelakar gila, tapi dialog kartun tu i tak faham pun kan sebab dalam bahasa cina. ceh sakit ati wa cakap sama lu. tapi takpe lagi.

dia ni, dah la i dah tak suka, lagi mau buat benda yang lagi membencikan (tak termasuk post dalam bahasa cina, sebab itu sukahati dia la kan. siapa suruh i tak belajar tulisan cina). dia pergi post gambar yang racist!

gasp!

dia post apa tau. ada orang dah print screen lah kan. ada la sekumpulan budak-budak melayu yang bodoh tak berapa nak pandai, pergi dekat kubur cina, lepas tu ambik gambar atas kubur-kubur tersebut. berposing-posing, sambil ada juga yang menunjukkan isyarat jari yang tak sewajarnya. siap ada komen-komen dari budak-budak melayu tersebut yang tak lah berapa offensive bagi saya (sebab tak ada perkataan-perkataan carut), tapi mungkin agak offensive bagi mereka yang berbangsa cina. bukan mungkin, MEMANG offensive sebab, lihat petikan seterusnya di bawah ini (i know i'm poyo)

ada ramai la orang-orang cina yang kutuk-kutuk balik la budak-budak melayu tersebut. cakap 

melayu babi. 

tak respect. 

biar padan muka nanti jumpa hantu. 

dan lain-lain lagi. ada juga yang komen dalam bahasa cina (ini yang i nak tergelak sebab, kalau la you nak kutuk orang melayu dalam bahasa cina, orang melayu tu tak faham laa adoi). tapi banyak juga yang komen dalam bahasa melayu, dan i rasa diorang tu macam nak tiru gaya cakap orang melayu. you know, i mean, budak-budak melayu ni pun banyak juga carut marutnya kan, so i think they were trying to portray some of them, so, most of us melayu would understand how hurt they are.

ada jugak orang melayu yg komen di situ,

bukan semua orang melayu macam tu. budak-budak ni je yang buat. kita kan satu malaysia. saya minta maaf kepada orang cina atas perbuatan budak-budak melayu ni.

perghh gentleman habis. i adore you lah mister 1 malaysia.

ada jugak orang melayu yg komen di situ,

kau cine berani la nak kutuk-kutuk dekat facebook kan. cube kalau kau ade depan aku sekarang. ade berani? @!!@#$%^&

weyy i pening lah. i pening betul ni. hui.

manusia ni macam-macam ragam ye. ada yang expressive (mr carut marut), ada yang gentleman (mr 1 malaysia), ada yang semangat bangsa, ada yang percaya hantu, ada yang tak fikir pun kubur cina merupakan sensitive issue, ada yang pergi post bende ni.

yeaa berbalik kepada kawan yang i tak berapa nak suka. you rasa, kenapa dia post benda ni dekat facebook? hmmmmmmmm.

i bukan nak salahkan dia je. i bukan nak salahkan siapa-siapa pun. i nak apa sebenarnya? ok. bukan budak cina je yang buat macam ni. in fact, sangat lah jarang budak cina buat macam ni. buat post benda-benda yang ada unsur-unsur racism kat facebook ni. budak melayu laaagi ramai. (or sebab kawan i  lagi ramai budak melayu, so post budak cina i tak banyak nampak?)

ada lah pasal yahudi, pasal kekejaman israel. ok itu keagamaan. bukan perkauman. tapi, you rasa lah kan, kalau budak cina tengok post budak melayu yang cakap pasal, 

mark zuckerberg yg menubuhkan facebook. mark zuckerberg berbangsa YAHUDI. dalam kaum YAHUDI, mereka ada 'WALL' mereka sendiri, di mana mereka akan meluahkan perasaan mereka dalam sehelai kertas dan diselitkan dekat WALL tersebut. jadi, kita sebagai umat islam, janganlah mengikut jejak langkah mereka dengan post / luahkan perasaan kita di WALL FACEBOOK. jika tidak, kita ikut YAHUDI. renung-renungkanlah.

i tak cakap benda ni betul, i tak cakap benda ni salah. so sebenarnya i kena search dulu betul-betul benda ni kan. tapi disebabkan i malas so tak payah lah. pointnya di sini ialah, bagi budak-budak cina yang tak berapa nak tahu pasal yahudi and all this stuff, mesti mereka akan cakap,

oh budak melayu ni racist. 

or something like that. i tak tau i bukan budak cina. tapi i rasa je macam tu. i got instinct maan.

sudah la. i rasa i takda qualification (tak layak) pun nak cakap isu-isu agama, bangsa dan negara ni. umur dah 23 pun tak daftar pengundi lagi. ada lesen pun dah berhabuk, tak pernahnya nak bawak kereta. ok itu tak relevan.

tapi i nak bagitau sini la kan. kawan yg i tak suka tu, i memang tak suka dia dari dulu la. sebab perangai dia tu macam menyampah. bukan sebab dia cina. tapi sebab dia. ok?

peace y'all racism is soo outdated.



No comments:

Post a Comment